دانلود پایان نامه

تصادفات جاده ای و ترافیکی یکی از شایعترین سوانح و حوادث است که سالانه جان بسیاری از مردم را در جهان به خطر می اندازد. کشور ما ، ایران از این نظر یکی از کشورهای دارای بیشترین موارد تصادف و مرگ و میر و ناشی از آن معرفی شده است. به طوری که تنها در دوران پس از انقلاب ، لااقل 700 هزار قبر برای کشته های رانندگی حفر شده و دست کم 15 میلیون نفر مجروح شده اند که تعدادی از آنان باید باقی عمر را بر روی تخت و یا ویلچر بگذرانند . ( فقط تصادفات جاده ای سال های 77 تا 83 ، 500 هزار معلول مادام العمر بر جای گذارده است . خبر گذاری مهر ، 16 دی 84 ) .کا ش تبعات مسأله فقط همین بود ؛ از دیگر نتایج حاصل از این نحو به اصطلاح « رانندگی » در این چند دهه ، به زندان افتادن افراد بسیاری به جرم قتل غیر عمد ، هزاران میلیارد تومان زیان اقتصادی ( سالانه 8 هزار میلیارد تومان ) ، تشکیل میلیون ها پرونده قضایی و اتلاف میلیاردها ساعت وقت بوده است. طبق آمار ، حدود هفتاد درصد کشته های تصادفات سرپرست خانوار بوده اند و فقط خدا می داند که با از دست رفتن نان آور خانواده ها چه بر سر بازماندگان آمده و می آید .
چه بزرگانی که ملت از دست داده ، مثل استاد علی اکبر غفاری دانشمند کم نظیر و از چهر ه های ماندگار که در هنگام عبور از عرض خیابان در میدان بهارستان ، یک وانت او را زیر گرفت. حجت الاسلام ابوترابی سید آزادگان که از سخت ترین شکنجه های بعثی جان سالم به در برد ، نتوانست از رانندگی ما جان سالم به در ببرد.
همه قشرها از وزیر ، وکیل و استاد دانشگاه گرفته تا ورزشکار ، بازیگر ، کارمند و کارگر هر از چندگاهی به سوگ یکی از همکاران خود می نشینند. مثل بسیاری از ما ، شاید این از دست رفتگان مانند مرحوم کریمی راد وزیر دادگستری ، مرحوم آیدین نیکخواه بهرامی و مرحومه خانم گلدره ، گمان نمی کردند جان خود را در یک تصادف ناگهانی از دست بدهند. بدین ترتیب این مسئله باعث افزایش هزینه های مستقیم ( مانند هزینه های درمانی ناشی از تصادفات و مراقبت از معلولین حادثه ) و غیرمستقیم ( نظیر ایجاد مشکلات روانی و افسردگی در افراد خانواده، از دست دادن نیروی کار فعال به صورت دائم یا موقت ) می گردد. در همین زمینه ، تحقیقات محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1382 را مورد بررسی قرار می دهیم .
در این مطالعه که توسط آقای دکتر مسعود یونسیان و آقای علی مرادی با همکاری 220 نفر از رانندگان به اجرا درآمد ، آگاهی ، نگرش و عملکرد رانندگان وسایط نقلیه در زمینه مقررات راهنمایی و رانندگی در شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و نتایج حاصله مورد تحلیل آماری قرار گرفت. براساس این مطالعه ، آگاهی و نگرش و عملکرد مناسب در افراد مورد بررسی در زمینه مقررات راهنمایی و رانندگی به ترتیب 7/47 % ، 4/56 % ، 7/67 % بود. پس از حذف متغیرهای مخدوش کننده ، آگاهی ، نگرش و عملکرد رانندگان در زمینه مقررات راهنمایی و رانندگی از نظر آماری دارای ارتباط معنی دار نبودند ، اما ارتباط آگاهی رانندگان مورد بررسی در مورد مقررات راهنمایی و رانندگی با تحصیلات آن ها ، نگرش رانندگان به قوانین و مقررات با تاهل و عملکرد آنان با متغیرهای تحصیلات ، تاهل ، شغل و نوع اتومبیل از نظر آماری معنی دار بود. این مطالعه نشان داد که در مجموع عملکرد رانندگان درشهر تهران در زمینه مقررات راهنمایی و رانندگی ضعیف است و با توجه به اهمیت نقش عوامل انسانی در وقوع سوانح و حوادث رانندگی ، انجام مطالعه جهت یافتن راهکار مناسب مداخله و انجام مداخلات مقتضی ضروری می نماید .
به عنوان مثال 95% از رانندگان مورد بررسی اتومبیل خود را به طور صحیح پارک نکرده بودند که این امر می تواند بر دامنه مشکلات ترافیکی شهر تهران بیافزاید . 4/11 % از رانندگان مورد بررسی اتومبیل خود را به طور صحیح پارک نکرده بودند که این امر می تواند بر دامنه مشکلات ترافیکی شهر تهران بیافزاید. 4/11 % از رانندگان اتومبیل های مورد بررسی کمربند ایمنی بسته بودند و 2/13 % اتومبیل ها جلوبندی مناسب نداشتند و 1/54 % موارد گردش صحیح حین ورود به خیابان اصلی صورت نمی گرفت .
عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی از مهمترین عوامل در بروز حوادث رانندگی است . به این ترتیب که راننده بارعایت نکردن قانون به عنوان حق تعیین شده خود و دیگران ، حقوق دیگران را زیرپای میگذارد. عدم رعایت حق تقدم حدود 18% ) انحراف به چپ و راست )، حدود 15%) عدم رعایت فاصله طولی ( ، حدود 14%) و عدم توجه به جلو ) ، حدود 14% ) بیشترین سهم را در ا یجاد تخلفات دارا هستند ) . به راستی ما را چه شده است که یکی از بی فرهنگ ترین مردم دنیا در رانندگی از آب درآمده ایم به طوری که در کنار معرفی جاذبه های گردشگری در ایران ، « هشدار جدی نسبت به رانندگی خطرناک ایرانیان » یکی از بخش های جدایی ناپذیر کتابچه های راهنمای جهانگردان است ؟ مگر ما چگونه رانندگی می کنیم که فیلم رانندگی و نیز نحوه عبور عابران در ایران ، تبدیل به یکی از انواع کلیپ های پربیننده و خنده دار در اینترنت با صدها هزار بیننده شده و آبروی « شیعه » و « ایرانی » را یک جا به حراج گذاشته ایم ؟ هر چه هست ما اصلاح ناشدنی نیستیم و الا ایستادن خودروها در پشت خط عابر پیاده و نیز بستن کمربند ایمنی ، امروز در میان ما فراگیر نشده بود. موارد دیگر :
2) تخلفات ناشی از عدم احساس مسئولیت فردی و اجتماعی

بی تفاوتی و عدم احساس مسئولیت که ریشه های روانی – اجتماعی بسیاری بر آن متصور است باعث بروز رفتارهایی است که هدف و مقصود فرد فقط انجام امورات شخصی و نیل به هد ف های موردنظر شخصی بدون تو جه به حقوق سایرین و یا عواقب منفی آن می باشد .
در بعد ترافیکی می توان به رانندگی با خودروهای دود زا که اغلب به جهت عدم انجام تنظیم موتور صورت می گیرد و یا به کار انداختن چرخ های بلبرینگی و فلزی در معابر اشاره کرد.
3) تخلفات ناشی از عدم اطلاع کافی از قوانین و مقررات و فلسفه وجود قوانین
در این خصوص می توان به عللی نظیر ضعف در آموزش – عدم آموزش مستمر – عدم فرهنگ سازی و عدم اجرای دقیق مقررات از جانب مسوولین ذیربط اشاره داشت که موجبات بروز حوادث نیز خواهد بود. بد نیست بدانید که رفتاری “یکی” از علل عقب ماندگی رفتار اجتماعی در ایران تأکید افراطی بر « کلیات » و رها کردن آموزش « جزئیات » است. یکی از بارزترین نمونه های این خطا و غفلت بزرگ ، در مسأله رانندگی متجلی شده است. فکر می کنیم با تکرار کلیاتی از قبیل « با احتیاط برانید » و« فاصله ایمن را رعایت کنید » و گاهی با التماس کردن به مردم از زبان هنرمندان و ورزشکاران ، کمک مؤثری به بهبود وضعیت رانندگی می شود. در اینجا باید دو نکته را در نظر گرفت ، نکته اول تشریح یکی از عواملی است که ما را به وضع کنونی رسانده است و نکته دوم پاسخ این پرسش است که اصلاح رانندگی در ایران از کجا باید آغاز شود. اما نکته اول( که مربوط به این بند میشود). به نظر می رسد یک عامل اساسی که چنین ما را گرفتار کرده، این است که در ایران اساساً از ابتدا کلمه « رانندگی » غلط معنا شده است. من این مطلب را با اطلاع و بدون اغراق و با عرض پوزش از صراحت کلام می گویم که روش رانندگی ما ایرانیان ، و به تبع آن نحوه عبور عابران ، یک روش کاملا « من درآوردی » است و این همه خسارت و تلفات ، نتیجه طبیعی این نوع نگرش به رانندگی و عبور و مرور است. چرا که از برخی کشورها مثل بنگلادش و افغانستان که بگذریم، رانندگی در دنیا یک امر « جمعی » است ولی در ایران یک امر « فردی » تلقی می شود . رانندگی در ایران یعنی « می خواهم خودم را با خودرو به مقصدم برسانم » . پس رانندگان دیگر ، « رقیب » من هستند و من نباید از رقبا عقب بمانم. این نگرش در عمل چگونه خود را نشان می دهد ؟ هر فضای خالی که پیدا شد باید زودتر از دیگران آن را پر کنم . چنین است که رانندگی ایرانی یعنی « چپاندن خودرو یا موتور در اولین فضایی که خالی می شود » . اینکه روی خط طولی می روم ، فضا را برای دیگری تنگ می کنم و چه مزاحمتی برای عابران و رانندگان دیگر ایجاد می کنم مهم نیست و حتی نزد برخی ، می توان از شانه خاکی سمت راست جاده برای فرار از ترافیک کمک گرفت. رانندگی به سبک ایرانی یعنی « رفتن از هر مسیر ممکن نه از مسیر تعیین شده » ؛ درست مانند کودکی که در فضای حیاط منزلش که تعلق به خودش دارد ماشین بازی می کند و در هر لحظه به هر جهتی که خواست سر اسباب بازی اش را می چرخاند .

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

گر چه اتومبیل سال هاست وارد ایران شده ، اما تعریف رانندگی ، چه رسد به فرهنگ آن ، هنوز وارد کشورمان نشده است . « رانندگی صحیح » که نوعی مشارکت در یک امر جمعی است به معنای « هدایت خودرو خود در جای صحیح در بین خودروهای دیگر است » . این « جریان عبور و مرور » است که راننده را به مقصد می رساند نه به اصطلاح زرنگی او. بنابراین اینکه خودرو فرد در بین دو خودرو جلویی جا می شود یا نه ، تأثیری در نحوه رانندگی صحیح ندارد و این ها همه نشات گرفته از عدم آشنایی با رانندگی صحیح و اجرای درست مقررات مربوط به آن می باشد .
4 ) تخلفات ناشی از عدم آشنایی به نتیجه اجرای مقررات
در این مورد دلایلی نظیر ضعف و نقص فرهنگ ترافیکی ، کوتاهی برخی دستگاه های مرتبط در جهت معرفی پیامدهای مثبت اجرای مقررات و لذا عدم باور اینکه اجرای مقررات سلامت آرامش و امنیت را در پی خواهد داشت و با توجه به اینکه اجرای مقررات در برخی موارد و مواقع به جهت عدم حضور پلیس و وضعیت های مشابه ضمانت اجرایی نداشته ، لذا فرد از انجام رفتار مطلوب که اجرای آن زحمت و محدودیت خواهد داشت را فراموش و لذا آنچه سهل تر و ظاهراً راحت تر است رامرتکب می شود .
ه) عوامل تخدیر کننده

اعتیاد به مواد مخدر و داروهای غیر مجاز از بزرگترین معضلات اجتماعی بسیاری از کشورها بوده و روند رو به رشد استفاده از مواد مخدر زنگ خطر جدی برای تمام جوامع محسوب میشود .
و) معلولیت
منظور معلولیتی است که در بروز تخلف و تصادف موثر است. ویژگیهای حسی و جسمی که فقدان آن ها باعث بروز معلولیت می شود . ازجمله معلولیت در اندام حرکتی مؤثر در رانندگی مثل دست، پا و یا معلولیت و نقص در بینایی ، شنوایی و…. .
ز) خستگی و خواب آلودگی
همان طور که می دانیم سرعت تصمیم گیری به زمان عکس العمل بستگی دارد ، که خود از ترکیب تعدادی عوامل فیزیکی و روانشناسی ناشی می شود. بانجام هر تصمیم چهار جزء احساس و ادراک اطلاعات ، تعقل و درک موقعیت ، تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری و در نهایت به اجرا درآوردن تصمیم وجود دارد و زمان لازم در کل1 تا 4 ثانیه است که بستگی به پیچیدگی مسئله و خصوصیات فردی دارد.
خستگی و خواب آلودگی که ممکن است در اثر کمبود خواب ، یکنواختی مسیر ، کمبود فشار هوا در ارتفاعات ، گاز مونوکسید کربن و یا استفاده از داروهای خواب آور ایجاد شود ، زمان عکس العمل را زیاد می کند . همچنین آب و هوا ، فصول بخصوصی از سال ، ساعت هایی از روز ، تهویه و نور نیز از عوامل موثر بر میزان خستگی و خواب آلودگی می باشند .
ح) عابر پیاده
یکی دیگر از اجزایی که به عنوان عامل اانسانی در ایجاد تخلف و تصادف و ترافیک بسیار مهم است عابر پیاده می باشد . ازآنجایی که عابران پیاده ( بخصوص در نواحی شهری و مسکونی ) معمولا در رویارویی با وسایل نقلیه قرا میگیرند ، توجه به خصوص به امکان برخورد با عابر پیاده لازم است .
آمار ارایه شده در سال 82 ، تعداد تلفات عابران پیاده در کشور را

دسته بندی : پایان نامه حقوق

دیدگاهتان را بنویسید