دانلود پایان نامه

بالغ بر 7000 کشته اعلام داشته است که در واقع 31 درصد تلفات در تصادفات جاده ای و شهری در این سال را شامل می شود . البته در سال های بعد نیز این آمار درصدی تقریباً مشابه بوده و تفاوت چندانی دیده نشده است . عابر پیاده در ایران ، از آنجا که قانون قابل اعمالی را در برابر خود نمی بیند و بر عکس طبق قانون ایران ، همواره حق را به خود می دهد ، لذا نه تنها توجه چندانی به مقررات راهنمایی و رانندگی ندارد بلکه به حقوق دیگران (رانندگان)نیز تعدی می ورزد و آن ها را به مخاطره می ندازد . چرا که هیچ سدی و مانعی را جلوی خود نمی بیند و از طرفی فرهنگ رفتاری درست را نیز نمی داند یا نیاموخته است ، بنابرین ، نبود قانون قابل اعمال بر تخلفات عابر پیاده ، عدم آموزش کافی و فرهنگ رفتاری ضعیف و نیز حمایتهای نابجای قانون از عابر پیاده از عوامل بروز تخلف و تصادف می باشد .
2-عوامل فیزیکی
دو عامل فیزیکی جاده و وسایط نقلیه و همچنین سایر موارد محیطی ، عواملی هستند که در تخلفات قابل محاسبه اند که هر کدام به تنهایی می تواند از عوامل تصادف بوده یا درصد تخلف و تصادف را افزایش دهد .
الف)جاده
مسائلی که در جاده موجب بروز تخلف یا شدت و افزایش نرخ تصادف می شوند عبارتند از : عرض جاده، خرابی جاده ، مهندسی جاده ، علائم جاده ای و نقاط حادثه خیز .
کیفیت نامناسب سطح سواره رو بخش عمده ای از راه ها ، گنجایش کم ، تجاوز به حریم راه ها، افزایش ساخت و ساز در حریم راه ها ، عدم ساماندهی راه های ورودی و خروجی از مسیرهای اصلی به ویژه در ورودی شهرهای واقع در طول مسیر ، عدم رعایت اصول مهندسی در پاره ای از راه ها و عدم وجود علائم راهنمایی در مکان های مورد نیاز ، نبود خط کشی واضح ، نبود جانپناه نظیر گاردریل و دیوار حفاظتی در پرتگاه ها ، دسترسی های متعدد از کناره راه ها به سطح راه ها ، مجزا نبودن مسیرهای رفت و برگشت در اکثر راه های کشور ، عدم نظارت و کنترل کافی در عبور و مرور وسایط نقلیه و عدم نگهداری اصولی و به موقع از راه از جمله عواملی هستند که در بروز بخشی از تخلفات مؤثرند .
سرهنگ علیشاهی، رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راه کشور در گفتگو با روزنامه قدس ( انتشار 25/1/88 ) گفت : « در تصادفات برون شهری بر اساس اعلام کارشناسان ، حدود 70 درصد عامل خطای انسانی نقش دارد اما نباید فراموش کرد که در موضوع تصادفات ، ایمنی راه ، وسایل نقلیه و… دخیل است که به طور کلی می توان مجموع آن ها را دخالت 30 درصدی در حوادث جاده ای دانست » .
او با اعلام این که جاده ناایمن و غیراستاندارد در وقوع تصادفات تأثیرگذار است ، ادامه داد : « حدود 15% تصادفات دلیل ناایمن بودن جاده ها رخ می دهد ، که البته این موضوع با توجه به وجود 2 هزار نقطه حادثه خیز در کشور است که هیچ گاه به صفر نمی رسد ، زیرا بیشتر جاده ها فرسوده و قدیمی هستند همانند محور هراز و کندوان که بیش از 70 سال قدمت دارند و هرگز نمی توان به آن به عنوان یک جاده استاندارد شریانی نگاه کرد اما با این حال به عنوان یک محور شریانی مورد استفاده قرار می گیرد » .
راستی چرا در کشور عزیز خودمان که این همه دم از فرهنگ و برخورداری از منابع طبیعی عظیم و آینده نگری می زنیم حتی یک جاده مناسب نداریم ؟ چرا در هر شهری که وارد می شویم نخستین چیزی که داد ما را در می آورد ، چاله و چوله های خیابان ها و کوچه هاست ؟ چرا در همه شهرهای ما خیابان ها و جاده ها آنقدر وضع اسفناکی دارد که نمی توان با اعصاب درست و بدون تجاوز از مسیر و لاین اصلی به رانندگی ادامه داد ؟ چرا برای عابرین پیاده ، وسایل نقلیه غیرموتوری و وسایط نقلیه موتوری دوچرخ و یا سه چرخ هیچ مسیر و یا مقرراتی وجود ندارد که آن ها را ملزم به توجه بیشتری در هنگام عبور و مرور از راه ها بنماید ؟ چرا در اجرای برنامه های عمرانی سطحی نگریم و فقط به حال توجه داریم و آینده و یا مسائل عمقی را در نظر نمی گیریم ؟ چرا در اجرای طرح ها در داخل یا برون شهر از پیشنهادات و یا نظر خواهی عمومی بهره نمی گیریم ؟ چرا دستگاه های مختلف اجرایی در یک شهر یا استان و یا کشور نمی توانند با یکدیگر به معنای کلمه مشارکت و تعامل داشته باشند و برنامه های اجرایی خود را با دید وسیع تر و پیش بینی های لازم برای سال های بعد و با هماهنگی سایر دستگاه های اجرایی که آن ها نیز مجبور به عملیات اجرایی در منطقه مورد نظر در همان زمان و یا با اندک زمانی پس و پیش هستند ، به اجرا درآورند تا از دوباره کاری ها و ایجاد مشکلات و هدر رفتن منابع ملی جلوگیری شود؟ پاسخ به همه این سوالات در عدم کارآمدی سیاست های اجرایی کشور خلاصه می شود که خود ناشی از عدم بکارگیری نیروهای متخصص و اهل فن ، عدم طراحی و برنامه ریزی های بلند مدت حساب شده ، عدم تعامل بین دستگاه های اجرایی ، عدم آینده نگری و در نهایت عدم وجود برنامه ریزی های کلان کشوری و عدم وجود دستگاه نظارتی مناسب می باشد .
ب)عوامل محیطی
عوامل محیطی ، علل غیر مستقیم تلقی می شوند زیرا بستگی به استفاده کنندگان راه دارد تا با تعدیل رفتار ترافیکی خود با شرایط غالب راه ، نحوه رانندگی خود را سازگار کنند . البته ، برخی اوقات نیز عوامل محیطی می توانند عامل مستقیم محسوب شوند و این در شرایطی مصداق دارد که استفاده کننده از راه نتواند اتفاق منجر به تخلف و تصادف را پیش بینی کند. از میان عوامل محیطی که بیش از سایر عوامل در ایجاد تخلفات متمایز و برجسته هستند ، دو عامل لغزندگی و تاریکی قابل ذکر می باشند . هنگامی که این دو عامل با یکدیگر تلفیق شوند ، میزان تخلف و خطر تصادف به مراتب بیشتراست. به طور کلی عوامل محیطی و راه را به صورت ذیل تقسیم بندی میکنیم :
1)تخلفات ناشی از عدم وجود شبکه شهری و جاد ه ای مناسب
در این وضعیت فرد به جهت ضعف در اعتقاد به نتیجه اجرای مقررات ، ضعف در اجرای قاطع مقررات در جهت فرار از تنگناهای مختلف زمانی و مکانی که آن ها نیز ریشه در عدم برنامه ریزی توسط برخی سازمان ها ، وجود کمبودها و نارسایی ها دارد ، اقدام به بروز رفتارهای نامطلوب می نماید .از موارد بارز آن می توان به عبور از خیابان های ممنوعه و یک طرفه ، تغییر مسیر و تغییر خطوط خلاف مقررات ، سرعت های غیر مجاز و توقف های غیر مجاز اشاره کرد .

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

2)تخلفات ناشی از نارسایی های مربوط به علایم در خیابان ها و جاده ها
ضعف مدیریت مهندسی ترافیک ، ضعف مدیریت انتظامی ترافیک ، بی توجهی و بی مبالاتی مسوولین ذیربط در رفع نواقص و کمبودها از جمله علل بروز در این مقوله می باشد که البته ضعف در آموزش مقررات نیز می تواند تشدیدکننده باشد .
3) تخلفات ناشی از عوامل جوی و نوری
در این وضعیت فرد( شخص ) به علت فشارها یا تاثیرات ناشی از عوامل جوی و نوری خواسته و ناخواسته مرتکب رفتارهای نابهنجار می گردد از امثال آن می توان به رانندگی بدون توجه به جوانب و اطراف و یا سرعت های بالا و آب و گل پاشی بر روی عابرین اشاره کرد . در حدود نیمی از تصادفات ترافیکی که عابران پیاده در آن درگیر هستند در تاریکی رخ میدهد .
ج)عامل وسیله نقلیه
به ندرت اتفاق می افتد که تخلف و تصادفی دارای یک علت واسط باشد ، زیرا هر یک از عناصر سه گانه عبور و مرور می تواند وضعیتی را باعث شود که با ترکیب آن اوضاع و سایر عوامل ، علت اصلی تخلف شکل می گیرد .
به موجب آمارهای موجود ، سهم وسیله نقلیه در بروز تخلف که عمدتا با عنوان نقص فنی همراه است اعم از اینکه حادث باشد یا مستمر ، از سهم راننده و جاده کمتر است . انواع نواقصی که می تواند در بروز تخلف نقش داشته باشد به قرار زیر است : نقص در تایرها ، جعبه فرمان ، ترمزها ، نقص موتور و دستگاه های انتقال نیرو ، نقص در اطاق بار یا مسافر ، نقص شیشه های جلو و عقب ، نقص چراغ ها ، نقص برف پاک کن ، آینه بغل و سیستم برق خودرو و دیگری محمولات وسایل نقلیه . که هر کدام از این عوامل می توانند در بروز تخلف و حوادث رانندگی نقش داشته باشند . همچنین فرسودگی خودروها ( سن خودروها ) ، نبود استانداردهای لازم و تجهیزات ایمنی مطابق فناوری روز و عدم بازبینی وسائط نقلیه قبل از حرکت یا سفر توسط راننده نیز از عوامل بروز تخلف می باشد ، زیرا با ایجاد خستگی بیشتر و نداشتن استحکام و ایمنی لازم ، وقوع تخلف را افزایش می دهند .
وسایط نقلیه شامل وسایط موتوری و وسایط نقلیه غیر موتوری می باشد که در ذیل توضیح داده میشود:
یکی از این عوامل مؤثر در رشد تخلفات ، رشد تعداد وسائط نقلیه موتوری است. این مشکل تنها رشد در تعداد و افزیش میزان تخلف نیست بلکه مشکل در اطمینان یافتن از این مسئله است که اقدامات مناسب ایمنی راه با رشد آن هم راستا و کافی می باشند یا نه . چرا که بدون برنامه ریزی مناسب ، رشد در وسایل نقلیه موتوری می تواند منجر به ایجاد مشکلاتی برای عابران پیاده و دوچرخه سواران شود . در حقیقت ، چنین شرایطی ، معمولا منجر به کاهش در میزان پیاده روی و دوچرخه سواری می شود . در کشورهای با درآمد کم یا متوسط ، تعداد کمی از مردم قدرت خرید اتومبیل را دارند در حالی که مخارج جاده ها ، پارکینگ ، آلودگی هوا و تصادفات و مصدومیت های ناشی از تخلفات بر دوش تمامی افراد جامعه قرارمی گیرد .
بر اساس تحقیفات به عمل آمده سالانه بیش از یک میلیون خودرو و تعداد بیشتری موتورسیکلت و حدود 1/5 میلیون افرادی که گواهینامه جدید می گیرند ، به چرخه حمل و نقل کشور افزوده می شوند ، در حالی که این مسأله با روند افزایش بودجه های ساخت جاده ها تناسبی ندارد. به طوری که برای هر خودرو تازه وارد به جاده ها سالانه تنها 1/2 متر جاده ساخته می شود و اگر تناسب جاده سازی به تعداد وسائط جدید نقلیه و افزایش میزان سفر رعایت شود ، لازم است حداقل 80 درصد بودجه کل کشور صرف جاده سازی شود . این در حالی است که چنین چیزی نه ممکن و نه از نظر اقتصادی توجیه پذیر است لذا باید اقدامات دیگری را مدنظر قرار داد . از موارد دیگر در این عامل ، رشد قابل توجه از وسایل موتوری دوچرخ و سه چرخ به خصوص در کشورهای با سطح درآمد پایین و متوسط است. این امر به خصوص در آسیا ، از جمله در کشور ما نیز قابل توجه است ، چرا که در این قاره و نیز در ایران ، وسایط نقلیه موتوری دوچرخ برای بسیاری از افراد به عنوان یک وسیله خانوادگی مورد استفاده قرار می گیرد .استفاده از چنین وسیله ای ، میزان تخلف را افزایش داده و مشابه سایر وسایط نقلیه ، می توانند باعث تصادفات سایر کاربران جاده شوند .

وسایط نقلیه غیر موتوری : اینگونه وسایط در کشورهای با سطح درآمد کم و کشورهای با درآمد متوسط در مناطق روستایی و شهری بسیار مورد استفاده قرار می گیرد که معمولا بدون توجه به بهبود شرایط و تسهیلات برای این کاربران راه ها می باشد ، لذا تعداد زیاد حوادث رخداده برای افراد پیاده و دوچرخه سواران در این کشورها موید بر گفته بالا می باشد ، که بیانگر افزایش تخلفات صورت گرفته نیز می باشد .
3-قوانین ونظارت بر اجرای آن

با عنایت به گستردگی و پراکندگی جمعیت و اولویت دادن به حداقل نیازهای جامعه و زمان زیادی که امر آموزش نیاز دارد تا انسان ها را در کل جامعه آشنا به فرهنگ ترافیکی کند لذا قوانین شاید که مهمترین عامل به حساب آیند چرا که قانون خود می تواند بهترین آموزش را در جامعه اعمال کند .
الف) نقص قوانین
آئین نامه راهنمائی و رانندگی کشور ایران در سال 1347 تنظیم و منتشر گردیده است . در سال 1350 قانون رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم رانندگی تصویب شد که آخرین اصلاحیه آن در سال 1389 انجام


دیدگاهتان را بنویسید