دانلود پایان نامه

گرفته است که در فصل بعدی به آن می پردازیم . اما باید قوانین لازم در مورد وسایل نقلیه موتوری دو چرخ و سه چرخ ، وسایل نقلیه غیر موتوری و همچنین عابرین پیاده تدوین شود تا اینان نیز در صورت تخلف با عکس العمل های قانونی و بازدارنده روبه رو شوند. همچین باید از کشورهای موفق در کنترل ترافیک و کاهش تخلفات الگوبرداری کنند تا هر چه سریعتر به هدف غایی نزدیک و نزدیکتر شویم .

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

ب) انواع تخلفات ناشی از مدیریت کنترل و اجرا و سیستم نظارت
1) تخلفات ناشی از عدم آموزش صحیح و ناکافی بودن تعلیم و تربیت رانندگان
آمار حوادث ترافیکی و نحوه بروز تصادفات که نتیجه رفتار ناصحیح ترافیکی و تخلفات می باشد موید ضعف آموزش ، عدم استمرار آموزش ، عدم آموزش نتایج اجرای مقررات و کلا ًبی توجهی به امر آموزش است ، گرچه در چند سال اخیر برنامه هایی در جهت آموزش مردم از جانب برخی دستگاه های ذیربط به عمل آمده اما در مقایسه با دیگر کشورها به خصوص کشورهایی که از آمار تصادفات پایین برخوردارند ، هنوز فاصله زیادی وجود دارد . هر چند مسئولان و مأموران راهنمایی زحمت بسیار زیادی کشیده و می کشند و طر ح های بسیار خوبی ، مثل طرح همیاری پلیس ، به اجرا درآورده اند و اگر چه به نظر می رسد حمایت لازم از آنان صورت نمی گیرد. اما باید توجه کرد که لااقل پنجاه ایراد در رانندگی ما وجود دارد(مانند دور نگرفتن هنگام پیچیدن به سمت چپ از خیابان اصلی به کوچه ) که باید یک به یک و به طور مکرر به مردم آموزش داده شود . همچنان که گفته شد ، « احتیاط کنید » مشکل چندانی را حل نمی کند. در آموزش رسانه ای نیز از چند انیمیشن که بگذریم رسانه ملی آموزش مصداقی رانندگی را مورد توجه قرار نداده است. کاش برنامه هایی تولید می شد که طریق صحیح و نیز خطاهای رایج رانندگی را قدم به قدم به مردم یادآور می شدند. شاید تاکنون حتی یک برنامه مصور آموزشی یک دقیق های درباره نحوه حرکت در بزرگراه ها پخش نشده باشد در حالی که گاهی چند آموزش تصویری می تواند از ده ها توصیه گفتاری در بهبود اوضاع مؤثرتر واقع شود .
در سریالها گر چه اخیرا به بستن کمربند توجه می شود ، اما غالبا ًخودروها بدون زدن راهنما توقف کرده ، به حرکت در آمده و یا تغییر مسیر می دهند. با وضعی که در آن به سر می بریم ، آموزش رانندگی آنقدر اهمیت دارد که اگر رسانه ملی هر روز برنامه های شش شبکه تلویزیون را همزمان قطع کرده و چند ثانیه ای به این آموزش ها اختصاص دهد کاری عادی انجام داده است .
همچنین در برخی مقاطع آموزش ها در حد بسیار ابتدایی و حتی فاقد آموزش های لازم می باشد که از آن جمله می توان به آموزش تخصصی رانندگان پایه یکم اعم از رانندگان کامیون و اتوبوس اشاره کرد .
2) تخلفات ناشی از عدم جدیت مسوولین و مامورین در اجرای مقررات
این مقوله ریشه در بسیاری از مسا یل اجتماعی و سازمانی دستگاه های ذیربط دارد که در نتیجه برخی مسوولین و مامورین بنا به دلایل زیادی از جمله عدم انگیزه و روحیه خدمتی لازم و کافی با ریشه های متفاوت و مختلف ، عدم توان و بنیه علمی در انجام امور و ارایه طرح ها ، متناسب نبودن امکانات و مزایای شغلی با انتظارات و عدم توجه به واقعیات مربوطه ، عدم وجود فرهنگ مربوطه در بین عوامل اجرایی و مردم ، عدم وجود بینش لازم در حمایت از اجرای مقررات در وجود برخی مسوولین و وجود مشکلات معیشتی در بین برخی عوامل اجرایی میتوان اشاره کرد .
بطور مثال ، « رعایت فاصله » که عنصری بسیار اساسی در رانندگی است در کشور ما هیچ جایگاه و تعریف مشخصی ندارد. اگر راننده سپرش را از یک میلیمتری زانوی عابر رد کند ، تخلفی مرتکب نشده ؛ اگر پشت چراغ قرمز اتومبیل ها پنج سانتیمتر از هم فاصله داشته باشند قانون رعایت شده ؛ وقتی یک موتورسیکلت با فاصله 30 سانتیمتر در پشت سر یک خودرو حرکت می کند خلاف قانون مرتکب نشده و عملا تخلف محسوب نمی شود . باید حتما به اصطلاح « بخورد و صدا بدهد » تا اتفاقی افتاده باشد. البته طبق قانون رانندگان موظفند « فاصله ایمن» را رعایت کنند ، ولی این از همان کلی گویی هایی است که مصادیقش نه تعریف شده و نه به مردم آموزش داده شده است و نه رعایت نکردن آن به چشم کسی می آید ، زیرا همه عادت کرده ایم چفت در چفت یکدیگر حرکت کنیم . جالب اینکه چون هر کس « دست فرمان» خود را خیلی خوب می داند فکر می کند که همین که بتواند رد کند یعنی « فاصله ایمن» را رعایت کرده است!

برای اینکه ببینیم جزئیات رعایت فاصله چگونه در دیگر کشورها یک به یک به رانندگان آموزش داده شده و چگونه اعمال قانون می شود مناسب است نمونه هایی در اینجا آورده شود. وقتی سرویس مدرسه برای پیاده و سوار کردن دانش آموزان توقف می کند خودروهای پشت سر موظف به رعایت فاصله 20 متری هستند. تخطی از این قانون حتی برای اولین بار ، علاوه بر 400 دلار جریمه ، تعلیق گواهینامه برای شش ماه را در پی دارد .
میزان فاصله خودروها از یکدیگر در پشت چراغ قرمز نیز تعریف شده است. هر راننده در هنگام توقف پشت خودرو دیگر در پشت چراغ قرمز و یا در ترافیک شدید ، تنها به اندازه ای مجاز است به خودرو جلویی نزدیک شود که همچنان قادر به دیدن چرخ های عقب خودرو جلویی باشد.
حال تا انداز ه ای معلوم می شود که چرا در کشور ما این مقدار تصادف رخ می دهد و چرا بیشترین کشته ها در میان عابران پیاده در ایران یا «سالمند» هستند و یا «کودک» . تا کسی حرکات شبه آکروباتیک بلد نباشد نمی تواند خود را از اتومبیل ها و موتورسیکلت هایی که چفت در چفت یکدیگر و با فاصله سانتیمتری و گاهی میلیمتری از کنار عابران می گذرند نجات دهد. بنابر آنچه گفته شد ، نقطه شروع اصلاح رانندگی در ایران ، آموزش فاصله گرفتن از یکدیگر است ؛ چه فاصله خودرو از خودرو که با حرکت بین خطوط حاصل می شود و چه فاصله گرفتن عابر و خودرو از یکدیگر ، و چه فاصله گرفتن از خودروهای امداد که توضیح بیشتر آن ، خارج از حوصله این نوشتار است. در مظلومیت رعایت فاصله در کشورمان همین بس که در یکی از معدود انیمیشن هایی که برای آموزش برخی نکات رانندگی از تلویزیون پخش می شود خودروها در فاصله سه چهار سانتیمتری از یکدیگر حرکت می کنند .

3) تخلفات ناشی از عدم استفاده از تجهیزات جدید کنترلی و ایمنی را ه ها
همزمان با پیشرفت صنعت حمل و نقل و ترافیک مطمئنًا جهت کنترل آنها نیز نیاز به تجهیزات جدید و پیشرفته خواهد بود که در مقایسه با دیگر کشورها شاهد عقب ماندگی در این زمینه هستیم و لذا خلاء وجود این گونه تجهیزات این امکان را به متخلف می دهد که در نقاط خارج از پوشش پلیس و دستگاه های ناظر مرتکب رفتارهای ناهنجار حتی تا مرحله تجاوز و تعدی به حقوق دیگران گردد. از طرف دیگر ، در کشوری که بالاترین کشته را در تصادفات می دهد یک کارخانه خودروسازی اجازه می یابد که پرفروشترین و در عین حال آسیب پذیرترین خودرو کشور را بدون کیسه هوا و ای.بی.اس و لوازم ایمنی دیگر روانه بازار کند. این ها همه نشان می دهد که رانندگی و کشته هایش هنوز برای برخی سیاستگذاران تبدیل به یک دغدغه اساسی نشده است .
4) تخلفات ناشی از فاصله زمانی زیاد بین وقوع تخلف و مجازات متخلفین
عدم وجود قاطعیت در اجرای مجازات متخلفین و عوامل ریشه ای دیگر و نیز ضعف قانونی در مجازات متخلفین از دیگر عوامل مشوق قانون گریزان است که نیاز به بررسی کارشناسانه دارد چرا که در سیر مراحل قانونی ، به حداقل رساندن زمان ارتکاب تخلف و مجازات متخلف می تواند بر نهادینه شدن قانون در جامعه تائیرگذار باشد. به عنوان نمونه یکی از ابزار بازدارنده از ارتکاب تخلفات رانندگی ، برگه های جریمه است که متاسفانه چندان کارایی ندارد چرا که میزان جریمه ها گاهی مضحک است. جان چهل نفر را به دست راننده اتوبوسی می سپاریم که در صورت سبقت غیرمجاز تنها چند هزار تومان جریمه می شود . اگر در ایران معنای «جان چهل انسان» فهم شده بود این جریمه نمی توانست با توجه به اوضاع کنونی از یک میلیون تومان کمتر باشد تا اساساً راننده اتوبوس به فکر تخلف هم نیفتد . و یا موارد زیر که همگی بیانگر ضعف در قوانین و یا اجرای آن ها می باشد : نوجوان امروز می بیند اداره راهنمایی و رانندگی ، داشتن کلاه ایمنی برای موتورسواران و یا حرکت بین خطوط را الزامی اعلام می کند ولی اکثریت آن را رعایت نمی کنند ؛ برخی تماشاگران چه هنگام شادی پیروزی و چه هنگام غم شکست ، پس از خروج از ورزشگاه به میانه جاده می آیند و شیشه ده ها اتوبوس را خرد می کنند و رسانه ملی تنها جارو کردن شیشه ها توسط کارگران زحمتکش شهرداری را نشان می دهد و نیز راننده اتوبوسی که در هر سفر مسئول جان ده هاانسان است 12 میلیون تومان تخلف مرتکب می شود ولی او بیشتر یک رکوردار تلقی می شود تا متخلف ؛ یک موتور سوار،آن هم با چراغ خاموش در شب ، جلوی هر خودرو که خواست می پیچد و متلکی هم تقدیم می کند ؛ یک انسان بیمار در نیمه شب صدای گوش خراش ضبط ماشین خود را تا آخر بلند می کند و گویی همه این رفتارها از سوی متولیان و جامعه پذیرفته شده است و قابل پیگیری نیست. حال که این امور در جامعه عادی تلقی شده و باید تحمل شود چرا این نوجوان چنین راهی را در پیش نگیرد ؟
جالب اینکه تجربه نشان داده است که بسیاری ازهمین افراد متخلف وقتی به خارج می روند به خوبی به قوانین گردن می نهند. پس آیا اینگونه دوگانگی نمی تواند از عدم قانونمندی و قاطعیت اجرایی آن در کشور ما نشأت گرفته باشد ؟
5) نامناسب بودن سیستم اعطای گواهینامه
هر چند با تمهیدات انجام شده در سالهای اخیر این مورد تا حد زیادی رفع شده است ، اما همچنان در روند اجرای آن کاستی هایی وجود دارد . برای مثال در کشور ما هنوز حد بالایی برای سن راننده وجود ندارد . همچنین بهتر است که در شرایط کنونی که اخذ گواهینامه در حال چند مرحله ای شدن هست یا تقریبا شده است ، میتوان سوابق تخلفات راننده را در تمدید اعتبار گواهینامه و یا گذراندن دوره های آموزشی خاصی در نظر گرفت .
افزایش جمعیت در کنار انباشت وسایل نقلیه و تمرکز مراکز خدمات رسانی در شهر ها باعث شده است که معضلات ترافیکی زیاد شده و به تبع آن تخلفات رانندگی و عبور ومرور افزایش یابد ، اصل توسعه متوازن ایجاب می کند ک همسو و هماهنگ با افزایش تسهیلات عبور و مرور ، جاده و خیابان ، علایم و چراغ ها ، نیروی انسانی کنترل کننده نیز هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی افزایش یافته و سازماندهی شود . ما برای درک مفهوم سیاست جنایی تقنینی در قبال جرایم و تخلفات راهنمایی و رانندگی نیازمند آشنایی با یک سری مفاهیم و تعریف بودیم که در این فصل به طور اجمال عوامل تخلفات رانندگی مورد بررسی قرار گرفت . در کل برخی از مهترین چالش های موجود را می توان به صورت زیر بیان داشت :
1.گوناگونی و تنوع وسایل نقلیه
2. نقص قوانین ، خصوصاً برای عابرین پیاده و وسایل نقلیه غیر موتوری و حتی برای وسایل موتوری دوچرخ و سه چرخ .
3.اعمال مقررات بدون در نظر گرفتن پیش نیازها و سایر وضعیت ها – از قبیل وضعیت مهندسی جاده ، آموزش و پیش آگاهی های لازم برای استفاده کنندگان و آموزش های عملی لازم .
4.آموزش ناکافی و یا نداشتن شرح خدمات جامع برای ماموران اعمال کننده قانون .
5.ناهماهنگی بین دستگاه های متعدد مجری قانون .
6.فقدان سیستم ها و تجهیزات و ملزومات آموزشی .


دیدگاهتان را بنویسید