مقالات و پایان نامه ها

راهکارهای عملی برای افزایش تاب آوری

دی ۲۱, ۱۳۹۷

راهکارهای عملی برای افزایش تاب آوری
با توجه به تاکید متخصصان برآموختنی بودن مهارت­های گوناگون تاب آوری (ونیا[1]، 2003؛ استرنبرگ، 1994) می­توان با آموزش این مهارت­ها به افراد، سطح سلامت روانی و هیجانی آنان را افزایش داد و از این رو احساس رضایتمندی از زندگی را در آن­ها بالا برد؛ توجه به نکات زیر جهت افزایش تاب آوری کمک کننده است:
1 –  به باور استرنبرگ و بری[2] (1994) با آموزش مهارت­هایی همانند مهارت­های ارتباطی، مهارت­های مقابله­ای، جرأت­آموزی و ابراز خود می­توان تاب آوری و به دنبال آن سطح سلامت افراد را افزایش داد.
2 –  هرچه محیط خانواده بیشتر شرایط گفت و گوی راحت را درباره طیف وسیعی از موضوعات برای افراد خود فراهم آورد و برای در میان گذاشتن افکار و احساسات اعضای خانواده وقت بگذارد و اعضا را به هم­فکری تشویق کند، احتمال این که فرزندان آن­ها در بزرگسالی در مواجهه با عوامل استرس­زا « مثل مرگ والدین، وسوسه در برابر مصرف مواد مخدر، حوادث، تغییر محل و …»، مقاومت کنند و درگیر رفتارهای آسیب­زا نشوند، بیشتر است و چون تاب آوری همچنان که گفته شد از شاخصه­های سلامت روان است، باید بر این ارتباط آزاد و تعامل باز سرمایه­گذاری کرد تا کودکانی با بهزیستی روانی بالا را تربیت کرد.
3 – با بهبود کیفیت دوستی، میزان تاب آوری افراد بالا می رود. ارتباط میان کیفیت دوستی و تاب آوری بر این نکته تاکید دارد که خانواده ها و مسؤلین باید به نقش حمایتی دوستی در دوره نوجوانی توجه بیشتری داشته باشند. ایجاد فرصت­های مناسب برای توسعه دوستی می­تواند میزان تاب آوری و در نتیجه سازگاری نوجوانان را افزایش دهد.
و بالاخره، با توجه به تاثیر قابل توجهی که هوش هیجانی افراد، بر میزان تاب آوری آن­ها دارد و با توجه به اینکه هوش هیجانی قابل یادگیری است، با آموزش شناخت و نحوه ارتقاء مولفه­های هوش هیجانی به افراد، می­توان میزان تاب آوری آن­ها را، در مقابل شرایط خطرآمیز و دشوار، بالا برد.
 
[1] – Venia
[2] – Beri & Steanberg