سئوی محلی چیست و چگونه باعث افزایش درآمد شما می شود؟

سئوی محلی مخصوصا واسه کار و کاسبیای کوچیک اهمیت زیادی داره. در این مطلب می خوایم درباره هر اون چیزی که باید دور و بر این موضوع بدونین صحبت کنیم و از تاثیر سئوی محلی روی کسب و کارا بگیم.

مطمئنا سئو بخش مهمی از کار و کاسبیای آنلاینه. از طرف دیگه آدمایی بسیار زیادی هستن که واسه پیداکردن کار و کاسبیای محلی که به اجناس و خدماتشون نیاز دارن، در اینترنت جستجو می کنن. جالبه بدونین سالیانه بیشتر از یه تریلیون جستجو در این مورد فقط در گوگل انجام می شه.
این آمار واسه نشون دادن تاثیر گوگل روی چیزی که مخاطبان در یافته های جستجو به دست می یارن کافی به نظر می رسه. شرکتای جور واجور واسه جلب رضایت مشتریان و از اون مهمتر واسه درآمدزایی سالم، چاره ای ندارن جز اینکه وارد این بازی شن. اگه یه کار و کاسبی کوچیک یا متوسط دارین، واسه رسیدن به اهداف خود، با هر آژانس دیجیتال مارکتینگ مشهوری که صحبت کنین به شما پیشنهاد می کُند روی سئوی محلی (Local SEO) کار کنین.

دیجیتال

به خاطر همین امروز می خوایم بیشتر درباره سئوی محلی و تاثیر اون روی کار و کاسبیای جور واجور صحبت کنیم. بهتره اول با معنی سئوی محلی شروع کنیم.

سئوی محلی چیه؟

Local SEO در واقع درباره کارایی صحبت می کنه که در مورد بهینه سازی رتبه سایت واسه دریافت ترافیک بیشتر از طرف مخاطبان محلی باید انجام بدین. اگه مالک یه کار و کاسبی محلی مانند پیرایشگاه یا مغازه خواروبار فروشی یا حتی داروخونه هستین، اولین کاری که واسه جذب مخاطبان محلی باید انجام بدین اینه که به اونا بگید کار و کاسبی شما کجا قرار داره و در دنیای واقعی هم می تونین خدمت رسانی کنین.

داروخونه

پس، حتی اگه هیچ بازدیدکننده ای به محل کار شما سر نزنه، دست کم تونسته اید با کار و کاسبی خود افراد زیادی در اون محل رو هدف بذارین. واسه انجام اینجور کاری، بهینه سازیایی لازمه که به اون سئوی محلی (Local SEO) می گن.
به طور خلاصه، سئوی محلی سئوییه که واسه یه موقعیت مکانی خاص انجام می شه تا بتونین مخاطبان هدف بیشتری از اون محدوده جذب کنین.

مقاله در رابطه: تعریف سئوی کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری و فرق اونا با همدیگه

به چه دلیل به سئوی محلی نیاز داریم؟

سئوی محلی مخصوصا واسه سرویس دهندگان در موقعیت مکانی محلی خاص خیلی لازمه. براساس تحقیقاتی که تازگیا به وسیله فوربس انجام شده، بیشتر از چهار میلیارد مالک گوشی موبایل در دنیا هست. این مثال واسه نشون دادن ضرورت به کار گیری گوشی موبایل واسه کسب و کارا، کافی به نظر می رسه.

موبایل

از طرف دیگه حدود ۹۵ درصد کاربران گوشیای هوشمند به صورت محلی جستجو می کنن و ۶۱ درصد اونا با کار و کاسبیای محلی تماس می گیرن یا به اونا مراجعه می کنن. خیلی از مردم بدون این دست اون دست کردن از راه صفحه یافته های جستجوی گوگل به صورت مستقیم روی دکمه تماس کلیک می کنن. براساس تحقیقات موسسه SearchEngineWatch، این آمار به طور دقیق ۷۰ درصده.
این آمار نشون میده که جستجوهای انجام شده به وسیله مخاطبان محلی به عنوان پلتفرمی مهم واسه مشتریان بالقوه عمل می کنه. این اندازه هر ساله هم با سرعت روزافزونی افزایش پیدا می کنه و به معنی اینه که باید حسابی حواستون رو به این بخش جمع کنین.
این یافته ها رو میشه به عنوان سرنخای در رابطه و با کیفیت واسه رسیدن به مخاطبانی در نظر گرفت که به دنبال کار و کاسبیای ارائه دهنده اجناس لازم خود هستن و باید این گزینه رو در بالای فهرست خود بذارین؛ چون که براساس اون باید از بهترین سرویس دهندگان سئوی محلی استفاده کنین.
بهتره فرض کنیم که این سرنخای باکیفیت اندازه تبدیل بالایی دارن.

سئوی محلی چیجوری روی کار و کاسبی شما اثر میذاره؟

در ادامه به اهمیت و تاثیرگذاری سئوی محلی در کار و کاسبی شما می پردازیم:

۱- به مشتریان اطلاعات کار و کاسبی شما رو ارائه میده

سئوی محلی به بازدیدکنندگان کمک می کنه تا دقیقا بدونن با چیکار و کاسبی ای در تماس هستن. اونا خیلی راحت می تونن در چند دقیقه درباره مواردی چون WiFi رایگان در محل، پیشنهادات و تخفیفای خاص و خیلی از موارد دیگه اطلاعات به دست بیارن. شاید این موارد به نظر شما پیش و پا افتاده باشه، ولی نشون میده که واسه بعضی از مشتریان خیلی مهمه.

۲- به مردم کمک می کنه تا کار و کاسبی شما رو پیدا کنن

خیلی از جستجوهای اینترنتی به وسیله آدمایی انجام می شه که به دنبال اجناس و خدمات لازم خود هستن و اگه بهینه سازی محلی به درستی انجام شه، در نتیجه در همون لحظه اول می تونن کار و کاسبی شما رو در صفحه جستجو پیدا کنن و به احتمال زیاد خیلی زود به شما سر بزنن.

۳- اگه سایت هم نداشته باشین واسه کار و کاسبی تون خوبه

سایت ابزاری بسیار خوب واسه گسترش و تبلیغ یه کسب و کاره، اما اگه سایت هم نداشته باشین، به کمک سئوی محلی مخاطبان می تونن جزئیاتی از کار و کاسبی شما مانند نشانی و شماره تلفن رو به دست بیارن. این کار کمک می کنه تا افراد خیلی از حضور شما باخبر شن و تعدادی از اونا بعد از دیدن اطلاعات با شما تماس بگیرن یا به صورت حضوری مراجعه کنن.

۴- سرنخای باکیفیت و اندازه تبدیل بالا براتون جفت و جور می کنه

مردم وقتی مبادرت به جستجو می کنن که به چیزی نیاز داشته باشن. وقتی کار و کاسبی ارائه دهنده راه حل موردنیاز خود رو پیدا کنن، به صورت خودکار تبدیل به مشتری شما می شن. پس بیشتر این سرنخایی که از سئوی محلی میان واقعی هستن و اندازه تبدیل شما رو بالا می بره.

راه حل

۵- در بین مخاطبان اعتمادسازی می کنه

هر چی اطلاعات بیشتری از شما در اینترنت وجود داشته باشه، مردم بیشتر به کار و کاسبی تون اطمینان می کنن. به محض اینکه پایه های این اعتماد شکل بگیره، می تونین روابط سودمندی با مشتریان خود داشته باشین.

واسه بهبود سئوی محلی کار و کاسبی خود چه باید کنیم؟

حالا که میدونیم سئوی محلی چیه و به چه دلیل به اون نیاز داریم، بهتره به این موضوع بپردازیم که واسه بهبود سئوی محلی کار و کاسبی خود باید چیکار کنیم. در ادامه یه راه حل سه مرحله ای رو به شما ارائه می کنیم.

۱- مشخصات کار و کاسبی تون رو در دایرکتوری مشاغل وارد کنین

سئو محلی یه جستجوی براساس موقعیت مکانیه. یعنی داشتن نشانی فیزیکی واسه سرویس دهندگان که دارای موقعیت مکانی مشخص هستن، نیازه. پس اگه آدرسی که شما در اون مشغول کارین در بخش Google Maps و دایرکتوریای مشاغل به روز نشده باشه، پیدا کردن اون واسه مشتریان مخصوصا هنگام جستجو براساس موارد «نزدیک به من» خیلی سخت میشه.

چند تا نکته مهم که دراین باره باید بدونین

• سایتای دایرکتوری مشاغل به سایتایی می گن که به صورت دسته بندی شده در صنوف جور واجور، اطلاعات جامعی از کسب و کارا شامل نشانی، شماره تلفن، نشانی سایت، نشانی شبکه های اجتماعی، ساعات کاری، اطلاعات مربوط به اجناس و خدمات، تصاویر و… رو به شما میدن.

• بدیش اینه دسترسی به سرویس Google My Business در ایران مسدوده و به جای اون باید از دایرکتوریای داخلی مانند دانرو، دیتاشهر، پونز و… استفاده کنین. ضمن اینکه می تونین سایت و اطلاعات خود رو در گوگل مپ هم وارد کنین که کاربران بتونن خیلی راحت به اون دسترسی داشته باشن.

چگونگی ثبت سایت و دیگه اطلاعات کار و کاسبی در گوگل مپ

مرحله اول:  اول وارد سایت google.com شده و بعد وارد حساب کاربری Gmail خود میشین. اگه از قبل وارد حساب خود شده باشین دیگه به واردشدن دوباره به حساب کاربری خود احتیاجی ندارین.

مرحله دوم: بعد از نشانی www.google.com/maps وارد گوگل مپ میشین. یادتون باشه واسه ثبت درست کار و کاسبی در گوگل مپ باید حتما زبون این سرویس روی فارسی قرار داشته باشه.

مرحله سوم: در کادر جستجویی که سمت چپ بالای صفحه مشاهده می کنین شهر و خیابون اصلی محل کار خود رو وارد کرده و اونو جستجو کنین.

مرحله چهارم: بعد روی منوی همبرگری (منوی سه خط) کنار کادر جستجو کلیک کرده و روی گزینه Add a missing place کلیک کنین.

همبرگر

مرحله پنجم: در این قسمت باید به دو نکته مهم توجه کنین. در پنجره Add a place قسمت Address رو که ستاره داره تغییر ندین! دوم اینکه در صفحه اصلی نقشه بزرگی رو مشاهده می کنین که نزدیک محل کار شما رو نشون میده. در این قسمت باید اول تا حد امکان روی نقشه بزرگنمایی (زوم) کنین و بعد با بیان کننده موس پین قرمزرنگ رو به محل فعلی کار و کاسبی خود ببرین.

مرحله ششم: حالا به مهمترین قسمت می رسیم. در کادر Add a place باید اطلاعات لازم رو به صورت زیر وارد کنین:

• در قسمت Name نام کار و کاسبی، شرکت، کارخانه یا حتی موضوع فعالیت خود رو وارد کنین.

• قسمت Address رو بدون تغییر و دستکاری طوری که هست رها کنین.

• در قسمت Category باید به انگلیسی موضوع مربوط به کار و کاسبی خود رو پیدا کرده و اونو انتخاب کنین. اگه دقیقا بخش فعالیت شما نبود تلاش کنین نزدیک ترین گزینه رو انتخاب کنین.

• در قسمت Phone تلفن ثابت یا همراه دلخواه خود رو همراه با کد کشور و شهر وارد کنین. به عنوان واسه شماره تلفن ثابت باید به صورت +۹۸۲۱۰۰۰۰۰۰۰۰ و واسه موبایل به صورت +۹۸۹۱۲۱۲۳۴۵۶۷ میشه.

• اگه سایت دارین اونو در قسمت Website درج کنین.

• در قسمت Hours می تونین ساعات کاری خود رو وارد کنین. کافیه روی گزینه Add Hours کلیک کنین.

مرحله هفتم: در آخر روی گزینه Submit کلیک کنین تا ظرف مدت ۱۰ دقیقه تا ۲۴ ساعت، محل کار شما در گوگل ثبت شه. روند ثبت کار و کاسبی در گوگل از راه ایمیل به شما اطلاع داده می شه.

۲-  اگه در جایی نشانی و شماره تلفن تون به اشتباه وارد شده، اونو اصلاح کنین

مطمئن شید اطلاعات مربوط به کار و کاسبی تون در فضای وب به درستی وارد شده باشه، با این کار مانع از بروز مشکلات جدی میشین. چون که اگه مشکلی وجود داشته باشه، گوگل کار و کاسبی شما رو در دایرکتوری مشاغل خود قرار نمی ده. (صفحه رتبه بندی موتور جستجوی گوگل با نشون دادن کسب و کارایی که بیشترین شباهت رو با عبارت جستجو شده داشته باشن، به جستجوی کاربران جواب میده). البته سیستم کار و کاسبی گوگل در ایران غیرفعاله ولی اگه اطلاعات شما حتی در گوگل مپ هم به درستی ثبت نشده باشه، گوگل اونو در یافته های جستجو نشون نمی ده. به خاطر همین باید در هر دایرکتوری ای که اطلاعات کار و کاسبی خود رو به اشتباه وارد کردین، وارد شید و اونا رو اصلاح کنین.

مشکلی

۳- از توانایی برگشت واسه شناساندن هرچه بیشتر تجارت خود استفاده کنین

برگشت یعنی وقتی اطلاعات کار و کاسبی شما در سایتای دایرکتوری، آگهی و نیازمندیا نشون داده می شه، کاربران خیلی راحت بتونن روی اون کلیک کنن و به شما وصل شن. مثلا با کلیک روی نشانی سایت، سایت شما نشون داده شده و یا از راه اپلیکیشن اگه روی شماره تلفن زده شه، مستقیما شماره گیر گوشی فعال می شه. این کار کمک می کنه تا گوگل اندازه اعتماد به کار و کاسبی شما رو بفهمه و واسه شما رتبه بندی در نظر بگیره. این روش، شانس قرار گرفتن کار و کاسبی شما در در سه رتبه محلی اول رو زیاد می کنه.

بیشتر بدونین: چیجوری واسه رشد سئو، روش هدف دار بازاریابی محتوا بسازیم؟

بازاریابی محتوا

سخن پایانی 
کسب و کارا از هر یک جور که باشن به دنبال جذب آدمایی هستن که اجناس اونا رو بخرن یا از خدمات اونا استفاده کنن. اما حتما میدونید بازار رقابت حسابی سخت و داغه و فروش جنسای مشابه واسه کسب و کارا راحت نیس.
پس واسه پیروزی در فضای رقابتی چاره ای نیس، جز اینکه از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنین. بهینه سازی موتور جستجو یا SEO، در سطح محلی نه فقط به بهتر دیده شدن شما در جستجوهای محلی روی اینترنت کمک می کنه، بلکه باعث می شه مشتریان زیادی به شما مراجعه کنن.

مشاهده نسخه pdf مقاله: سئوی محلی چیه و چیجوری باعث افزایش درآمد شما می شه؟

Author: مدیر